*

Syytä epäillä Rikos- ja oikeustoimittajan blogi

Liikenneonnettomuuksien uhreista suurin osa nuoria – kenellä vastuu?

Noin kuukausi sitten Toholammilla kuoli neljä nuorta liikenneonnettomuudessa. Kymmenen vuotta sitten Loimaalla kuoli kuusi nuorta.

Nämä onnettomuudet ovat mittasuhteiltaan äärimmäisiä, mutta totuus on huomattavasti laajempi: Henkilövahinkoja sattuu eniten nimenomaan nuorille, 15–24-vuotiaille. Vuosittain liikenteessä kuolee 56 ja loukkaantuu 2500 nuorta.

 

Juttelin eilen naisen kanssa, joka menetti kymmenen vuoden takaisessa liikenneonnettomuudessa kaksi teini-ikäistä lastaan. Suru oli edelleen pohjaton, mutta hän jakoi tarinansa, koska halusi peräänkuuluttaa vastuuta. Mutta kenen vastuuta?

 

Nuorten liikenneonnettomuuksiin on kolme perustavanlaatuista syytä.

Ensimmäinen: nuoret ovat kokemattomia kuskeja. Toinen: heidän käytössään olevat autot ovat usein vanhoja ja huonosti varusteltuja. Tämä vaikuttaa niin riskin kasvuun kuin myös mahdollisen kolarin vahinkojen laatuun. Kolmas: Asenne. Kaverille pitää näyttää temput, ja kun kortti on ollut taskussa puolisen vuotta, taitoja luullaan triplasti totuutta paremmiksi.

 

Pääasiallisesti vastuu on aina ratin takana, mutta varsinkin teini-ikäisen aivojen tunnemyrsky ei anna tilaa selkeään ajatteluun. Siksi vastuunkantaminen pitää takoa päähän, ja kuka muu sen työn aloittaisi kuin vanhemmat itse.

Ihan samalla tavalla, kun opetamme lapsia kulkemaan liikenteessä jalan – varomaan autoilijoita – pitää meidän opettaa, miten autoilijana pitää varoa itseään. Ja ystäviään.

 

Aion valistaa jälkikasvuani, ja saatan aloittaa järjen takomisen jo nyt, kun tyttäreni on 8-vuotias. Muistutan joka kerta, kun tytär astuu ovesta ulos, että ystävän kyytiin ei mennä, jos keliolosuhteet, kuskin uhoaminen tai promillemäärä epäilyttävät. Sanon, että tulen hakemaan hänet turvallisemmalla kyydillä mistä vain ja mihin vuorokauden aikaan tahansa.

Näytän myös kuvia siitä, kuinka pahaa jälkeä holtiton ajaminen saa aikaiseksi ja kysyn, olisiko hän valmis ottamaan vastuulleen ystävänsä tai kolmannen osapuolen kuolemisen. Niin, tai oman kuolemansa.

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (55 kommenttia)

Käyttäjän VilleMaki kuva
Ville Mäki

Asennekasvatus on erittäin hyvä. Joskin siihen täytyisi osallistua koko yhteiskunta. Peruskoulu, lukio ja autokoulu. Voisin olla myös valmis harkitsemaan lainsäädännöllisiä toimia. Inhoan rajoituksia ja tiukennuksia, mutta tässä voisi olla hyvä miettiä ajokortin saamisiän nostamista. Voisi olla myös hyvä, jos ajokortin saannut ei saisi ensimmäisenä vuotena kuljettaa muita kuin niitä, joilla on jo ajokortti. Näin voitaisiin ehkäistä kaverien yllytyksiä ajamaan lujempaa.

Pirjo Jokinen

Kuolonkolareissa aamuyön tunteina ajavat kuskit on usein kortittomia ja humalassakin vaikka ovat alle 18v.

Ajoin itse kortin 30v. Liian myöhään. En uskalla ajaa. Enkä aja.

Käyttäjän mattiuuk kuva
Matti Uusi-Kokko

Toinen puoli kolikosta olisi myös se, että ajokortti pitäisi nykymuodossaan suoritta uudelleen n. 60-vuotiaana. Uskoisin, että monikaan tämän ikäisistä ja vanhemmista ei saisi koulua enää läpi, kun se on muuttunut vanhoista ajoista.

Nuoret ovat riski liikenteessä, mutta niin ovat myös vanhukset, jotka eivät osaa sujuvaa tai ennakoivaa ajoa.

Pirjo Jokinen

Mitäköhän aiot tehdä siinä tilanteessa kun jälkikasvusi kaikesta varoittelusta ja huolehtimisesta huolimatta päättää vakaasti että hän tahtoo mopon täytettyään 15v.

Miten pitkälle voi ja kannattaa kiellellä ja valistaa?

Olen elänyt sen sydäntäriipaisevan hetken kun 15v:s päivänään onnesta reepemäisillään oleva, joka oli jo kuukauden päivät pessyt, vahannut, syynännyt, hinkannut ja palvonut sitä ajopeliään takapihalla malttamattomana kun oli saanut siihen rahat kasaan - ja istui puikkoihin, polkaisi koneen käyntiin ja niitä oli parkkiksella tietenkin kokonainen lauma.

Sydämeni tuntui särkyvän tuolloinkin taas kerran pieniksi sirpaleiksi jättäen jälkeensä vain huolien huokausten mentävän aukon.
Ja miten monta kertaa oli niin käynyt jo sitä ennen ja sen jälkeen.

Harmi että huolet kasvaa sitämukaa kun lapsetkin.

Nauti nyt kun sinulla on vielä pieni lapsi.

Hyvin minullakin kävi!
Lapsestani tuli aikuisena liikenneopettaja ja Suomen ensimmäinen naispuolinen moottoripyöräkouluttajakin! :D

Kaikkiin kysymyksiin ei valitettavasti ole vieläkään vastuksia..

Lauri Aro

Hyvä kirjoitus.

Tuosta varoittelusta ja huolehtimisesta kuitenkin sen verran, että ei lasta niin kannata kasvattaa. Puuhun kiipeämisen oppii kiipeämällä sinne eikä huutelemalla lapselle, että "älä vaan kiipeä sinne ettet putoa". Tärkeintä on pitää opettelussa rajat tyyliin "kiipeä vain niin korkealle kuin itse pääset ja uskallat. Lisäksi on tärkeää saada lapsen itsetunto siksi hyväksi, että hän pystyy kieltäytymään, jos kaverit painostavat hölmöilemään.

Esikoisemme kapusikin sitten köyttä pitkin viiteen metriin seitsemänvuotiaana. Vieressä seisseet vanhemmat paheksuivat, jopa ääneen, meitä huonoiksi vanhemmiksi.

Käyttäjän juhauronen kuva
Juha Uronen

Kyllä se vastuu on ihan sillä nuorella itsellään
Voin minä sanoa mitä hyvänsä ja neuvoa
Se on eri asia meneekö perille muutoin kuin kantapään kautta

En muutoinkaan oikein riemuitse kun juridisesti aikuisista tehdään lapsia
Kun on sen 18, kun on se kortti niin sitä autoa kuljetetaan omalla vastuulla

Minulla on ollut tapana sanoa että nopeimmat meistä kuolivat nuorina
Siis kun puhutaan kaahaamisesta

Onko liipaissut itsellä läheltä
On todellakin
On käyty itsekin siellä ojanpohjalla ja kuljettu kepeillä

Opettiko mitään
Opetti ja ei opettanut
Henkiin kuitenkin jäin

Olenko ollut itse hyvä esikuva lapsilleni liikenteessä
En todellakaan sillä ajan vielä näin kääkkänäkin usein liian lujaa

Onko vastuu minun jos joku lapsistani yrittää samaa
On ja ei
Täysi-ikäinen tekee omat päätöksensä ja elää seurausten kanssa

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Suomen autoveron vuoksi nuorilla on käytössään kaikkein turvattomimmat ja vanhimmat autot. Uusimmat automallit ovat sellaisia, että niillä on erittäin vaikea saada itseään hengiltä onnettomuudessakaan.

Suurin osa liikenneottemuuksien kuolonuhreista ja pysysvästi invalidisoituneista on miehiä. Tämä on myös sukupuolten tasa-arvo-kysymys.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

M.A.>....Uusimmat automallit ovat sellaisia, että niillä on erittäin vaikea saada itseään hengiltä onnettomuudessakaan....

ooo

no, no....taidat katsella liikaa automainoksia.
Fysiikan lakien alaisia ovat niin vanhat kuin uudetkin autot. Kun turvallisuusvarustuksia lisätään, vauhti nousee.

Automainonta saa maanteillämme pahaa jälkeä aikaan . Siinä toteutuu taas kerran se että elämme mielikuvien, ei tosiasioiden varassa.

Käyttäjän VesaHytnen kuva
Vesa Hytönen

"Automainonta saa maanteillämme pahaa jälkeä aikaan . Siinä toteutuu taas kerran se että elämme mielikuvien, ei tosiasioiden varassa."

Jo iltapäivälehtien autoartikkelit korostavat autojen suuria tehoja ja jotain "urheilullisuutta", josta en oikein tiedä mitä se voisi olla. Formulat ovat tietenkin erikseen, mutta perheautoissa tälaisia seikkoja ei pitäisi korostaa. Turvallisuus pitäisi nostaa paremmin esille.

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Suljettuja ajoratoja ja sinne tutustumaan keskipakovoimaan ennen ajokortin myöntämistä. Mopoautot ovat muuten hyvä autoa edeltävä ratkaisu. Mennään puuta päin hitaammin.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

Ajokortin suorittamiseen kuului jo oman ajokorttini aikana ns. liukasrata-ajoharjoittelu x 2

huvittavaa siinä oli,
että ratavalvoja kielsi jyrkästi luisuttelun.

öljytyllä pellillä piti sitten ajaa ihan hiipimällä että kurssista pääsi läpi.

harjoiteltiin vastaheittoja yms. sitten kortti taskussa urheilukeskuksen tyhjällä isolla parkkipaikalla ja aina joku soitti virkavallan milloin mistäkin keksitystä syystä, yleensä kaahaamisesta,
sakkojakin jaettiin.

Käyttäjän VesaHytnen kuva
Vesa Hytönen

"Mopoautot ovat muuten hyvä autoa edeltävä ratkaisu. Mennään puuta päin hitaammin."

Valitettavasti nuo mopoautot ovat heikkoja kuin munankuoret. Vanha Corollakin imee liike-energiaa ihan toisella tavalla kuin ohut muovikuorinen mopoauto, joka puuta päin ajaessa hajoaa päreikski.

Käyttäjän karifa kuva
Kari Fagerström

Kaikista parhaiten opetat tytärtäsi oman ajoesimerkkisi kautta, se miten itse ajat ja suhtaudut muihin autoilijoihin siirtyy kuin vahingossa ketjussa eteenpäin.

Käyttäjän VivianLaukka kuva
Vivian Laukka

Tää on niin totta!

Kun on seuraillut isän ajamista, niin välillä tulee miettineeksi onko se ihan tosissaan, kun pitää ajella välillä kiireessä, välillä tunnekuohuissa ja sitten muuten vain holtittomasti - eikä siihen riitä syyksi hänen lause: "Olen ajanut autoa jo yli 30 vuotta!"
Niin, kyllä se kokenutkin kuski voi menettää autonsa hallinan, kuten Paul Walkerin kaveri, joka oli kokenut kuski ja silti molemmat kuolivat.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Pojat on poikia -asenne kasvatuksessa ja heteroseksuaalinen matriisi tuottavat pahaa jälkeä implisiittisesti - nuoret miehet haluavat näyttää rohkeutensa ja väärin omaksuttu maskuliinisuus kostautuu liikenteessä riskinoton myötä usein tuhoisasti ....

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Aikuinen äijä - mene nyt kiillottamaan niitä My Little Ponyjäs. :D

Pirjo Jokinen

Siinä paha missä mainitaan.

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

Ajokorttia ei köyhillä ole kohta vara ajaa,että eiköhän autokanta uusiudu,kun mamma ja pappa betalar,uuden auton ja kortinkin.Saadaan ainakin köyhät pois tien päältä.Se on eri asia paljonko se turvallisuutta parantaa.

Se taas ei estä itseoppineita(pakosta,kun ei ole varaa)ajamasta ilman korttia.Eikä myöskään näitä "heti mulle kaikki,minä ensin, sitten vasta muut".Ei ole ikäkysymys.

Yhteiskunta ja kieltolait,holhoaminen ei ole estänyt onnettomuuksia.Ei myöskään siis kortilla rahastaminen,lisätunnit jne.liukkaankelin harjoitukset jne.jne.ja kohta simulaattoriopetus kännykän vaaroista ajon aikana.Muutama satanen lisähintaa kortille,että eivät tekstaile ajon aikana.

Tarvitaan siis "kääkillekin" lisätunteja,vaikkapa pakolla siis.Kortti pois jos ei lähde koulun penkille.Auto valtiolle säilöön.

Ikävää on se,ettei ajamista opi kuin ajamalla,eikä liikennekäyttäytyminen takomalla idioottien päähän mene.Ei myöskään pelottelemalla ja sattumalle ei voi kukaan mitään,vaikka kiva olisi uskotella että etukäteisvalvonta poistaisi liikenteen vaarat.

Ei näemmä toimi,kuten ei monessa muussakaan asiassa.Parempihan olisi jos ei kukaan enää ajaisi,paitsi raharikkaat 100 000 autoillaan,rahahan se ajotaidon tuokin,eikö?

Näissä esimerkeissä joka blogin alkuaiheena on,on takana muutakin jota taas ei julkisuudessa ilmi tuoda.

Kim Niemi

Eiköhän henkilöautoliikenne ole kuolinsyynä melko triviaali asia. Puhuisit vaikka itsemurhista (joita likennekuolemienkin joukossa on n. 30%) tai yksinkertaisesti tapaturmaisesta liukastumisesta tai kaatumisesta; Suomessa kuolee vuosittain n. 1200 ihmistä jälkimmäiseen yhdistelmään.

Tästä olen toki samaa mieltä: ei oikein irtoa juttua saati myyvää amppariotsikkoa "törkeästä hiekottamatta jättämisestä"..

Olavi Mansikka

nuoret eivät tunne rajojaan. ajetaan oudoilla autolla joissa kaikki ei toimi. raha sinänsä tuskin ongelma. kumma kun siitä muutamien pitää koko ajan jauhaa. ajotaito kehittyy ainoastaan ajamalla. Oppimalla kuten kaikki muutkin taidot.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Promillerajan lasku 0,2 promilleen on ratkaisu.

Käyttäjän VesaHytnen kuva
Vesa Hytönen

"Promillerajan lasku 0,2 promilleen on ratkaisu."

Se ei ole ratkaisu, jos rajasta ei välitetä. Samalla tavalla voitaisiin säätää maahan viidenkympin kattonopeus ja silti jotkut täräyttäisivät kaseikkoon sataaviittäkymppiä.

En usko sellaisiin kieltoihin, joita ei pystytä tehokkaasti valvomaan.

Käyttäjän tuomasheikkila kuva
Tuomas Heikkilä

Ajokoulu käydään uusimmalla mahdollisella autolla jossa on kaikki ajamista helpottavat ominaisuudet ja lisävarusteet, sen jälkeen nuori menee ja ostaa kesätyörahoillaan 300€ pösön.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Jo vuonna 1995 kun ite ajoin kortin, niin oli vähän miettimistä että mitä ihmettä! Kun sain sen "katsastuksesta läpi rämän" ekaksi autoksi.

Autokoulujen pitäisi opettaa oikeesti vanhoilla ja halvoilla autoilla. Se on ihan eri asia omistaa takavetoinen toyota Dx 1983 kun ajaa vuoden 1995 turvavolvolla kortti (vuonna 1995).

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Yrittämällä pitää lapsesi pumpulissa ja jankuttamalla jatkuvasti maailman vaaroista saat aikaan joko terveen vastareaktion murrosiässä tai epäterveen nuoren aikuisen.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä
Käyttäjän eirikr kuva
Antti Ukkonen

Onkohan kukaan koskaan valistanut lastaan, että jos on ihan pakko mennä humalaisen teinin kyytiin aamuyöstä, on syytä laittaa edes se turvavyö kiinni?

Vanhemmat taitavat itse luoda sitä kuplaa, jossa vaikeista aiheista vaietaan tai todellisuus pyritään kieltämään. Onko tosiaan olemassa ihmisiä, jotka eivät koskaan ole löytäneet itseään tilanteesta, jossa ei ole mitään järkeä? Ihan vaan siksi koska se on jännää. Jännän ja typerän ero on silti tehtävissä.

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

Yksi nuorukainen jäi kyydistä vain hetkeä ennen Toholammin turmaa

Viisi nuorta miestä oli viettämässä perjantai-iltaa Toholammilla Tohis rock -tapahtumassa. Noin puoli seitsemän aikaan lauantaiaamuna nuoret lähtivät ajelemaan kotia kohti mutkaisen Sykäräisentien kautta.
Yksi nuorimies jäi kesken matkaa pois kyydistä ja meni kaverinsa luo nukkumaan.

Hetkeä myöhemmin valkoinen, muutaman päivän vanha(SIIS UUSI AUTO) BMW ajautui Sykäräisentien mutkassa tieltä ulos kohtalokkain seurauksin. Autossa olleet kaikki neljä nuortamiestä, iältään 14-, 15-, 18- ja 21-vuotiaita, menehtyivät välittömästi onnettomuuspaikalla.

Auto oli ensi liukunut ajokaistalta tienpientareelle, hypähtänyt ojan yli, sitten kulkenut noin viisikymmentä metriä ja katkaisten puun mennessään päätynyt ojan reunalle.

Silminnäkijän mukaan BMW oli ajanut hurjaa vauhtia, ja sen jälkeen oli kuulunut valtava pamahdus. Pyörällä onnettomuuspaikalle saapunut mies oli joutunut toteamaan tapahtuneen ja hälytti heti apua.

Paikalla olleiden mukaan vain 18-vuotiaalla kuljettajalla oli ollut turvavyö kiinni. Hän oli juuri saanut ajokortin. Poliisi ei ole vahvistanut tietoja.

Iltapäivällä onnettomuuspaikalla kävi lukuisia nuoria tuomassa kynttilöitä ja kukkia uhrien muistoksi. Seurakunta piti paikkakunnalla illalla myös muistotilaisuuden uhreille.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014070 ...

Ville Pohjankoski

Eipä ollut Toholammen auto vanha rotisko, vaan uudehko, supertehokas Bemari. Ei minusta tehokas auto ketään tapa, vaan väärän asenteen omaksunut kuski. Näitä syrjäkylien rallikuskeja on pilvin pimein. Näille lippispäille pitäisi saada jotain fiksumpaa tekemistä, ehkä se turhauma ei sitten purkautuisi kaahailuna yms. Tuntuu että pikkupaikkakunnilla nuorison koko aktiviteetti pyörii enemmän tai vähemmän kärryjen ympärillä. Silloin kun autolla ei tehdä matkaa, istutaan pysäköidyissä autoissa parkkipaikoilla yms. Eli se kärry on sosiaalinen elementti monessa paikkaa ja siksi varmasti mielletään arvokkaaksi. Ehkä yleistystä, mutta jokainen touhua vierestä seurannut tietää kyllä mistä ilmiöstä on kyse, niin selvästi se näkyy katukuvassa.

Pirjo Jokinen

Sekin on ongelma että syrjäkyliltä lähtee paljon porukkaa kaupunkeihin korkeakouluihin ja maailmalle ja jäävät ovat usein sitten niitä "lippispäitä" ja sitten sattuu ja tapahtuu..

Yksi totuus tämäkin.

Aiheuttavat riskin tietenkin muille eivätkä vain itselleen.

Kohderyhmä on siis kartoitettu.
Etsivä nuorisotyöpartio liikkeelle mars!
Kouluille..

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

NIIN kauan,kun on autoilla,mopoilla,prätkillä ,traktoreilla päässyt kulkemaan ,on kuljettu.Joskus ei korttia tarvinnut edes joka peliä varten ERIKSEEN HANKKIA.

Nuoriso on AINA kautta aikojen kokoontunut,treffailut ja tietysti on liikuttu näillä edellä mainituilla vehkeillä.On vaan tämä holhousvalti EU,tuonut mukanaan ylenpalttisen hysterian,ja näemmä toiset ovat unohtaneet peräti olleensa joskus ITSEKIN NUORIA.

Alkaa taas ne nuorten haukkuminen.Unohtuu lahjakkaasti etteivät nuoret ole ainoana siellä liikenteessä jotka kolaroivat,ajavat ylinopeutta,ajavat ihmisiä hengiltä,ajavat kännissä jne.

Eihän nykyään voi enää edes harjoitella missään es.mopollakaan ajoa,traktorilla ajoonkin on kortti erikseen ajettava.Pellolla ei "romuautolla "ajella,eikä muutakaan.Mopot käyvät heikkohermoisten hermoille jne.

Joskohan aina on ollut kaahaajia,toiset selvisivät ,toiset eivät.Ja näin tulee olemaan.Ellei aivopesu ja holhous,kieltolait,eu:n pakkolait,lasten ja perheiden syynääminen ja huoliluokitukset,viranomaisvalvontoineen, jne.muuta ihmisten perimmäistä luontoa robottien kaltaiseksi.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Ratkaisut synkkiin lukemiin johtavista syistä (avaajan mielestä):

#1 ja #3: liian holhoavat vanhemmat.

Kun minä olin nuori niin pulkalla ja rattikelkalla mentiin pöpelikköön niin, että polvet olivat naarmuilla ja poskipäät mustelmilla. Niissä oppi parhaiten, mitä vauhti - erityisesti kova vauhti - voi aiheuttaa.

Siis puskaryminästä tulleiden vaurioiden lisäksi sitä oppii, miten kova vauhti vaikuttaa ajoneuvon hallintaan (vaikka olisikin vain rattikelkka!) kuin myös reaktioaikoihin.

Nykyisin kielletään kouluista jopa pulkkamäet, jos sattuu ja tapahtuu.

Kun vanhemmat pitävät lapsensa pumpulissa ensimmäiset 18 vuotta niin se kokematon maailma vähemmän letaaleilla opetuksilla jää saamatta. Sitten ollaankin auton ratissa kokemattomana - ja tulokset näkyvät kuolinilmoituksissa.

Pirjo Jokinen

Eikä niinq mitään vikaa vikaa vikaa vikaa...

Meilläpä naapurissa sattui kerran niin, että pikkupoika laski pulkalla iskän rekan alle RIP

Sattumahan se pelastaa ne joitten perään ei kattota. Jos pelastaa..

Pirjo Jokinen

Nykyään on nykyään. Naiset synnyttää yhden pari lasta. Eivät ole enää vain synnyttäjiä.

Ei ole vara riskeerata holtittomuuden takia jälkeläisiään.

Sitten on huonontunut julkinen sosiaaliturva.

Ei kannata ruveta taistelemaan vakuutusyhtiöiden kanssa.

"Vaaksa vaaraa, virsta väärää".

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen Vastaus kommenttiin #33

Pirjolle toteaisin, että ylihuolehtivat äidit alkavat olla erityisesti poikalasten psyykkisen kasvun suhteen ongelma. Pitäisi saada kiivetä puissa ja koheltaa metsissä. Tehdä majoja ja kiipeillä kallioilla. Vaan mitä tarjoaa äidit. Vahdittua leikkiä EU-leikkipuistossa, jossa kaikki kiva ja vaarat on karsittu minimiin.

Teen paljon harrastustoimintaa nuorten kalastuksen parissa. Parasta mitä nuorelle pojalle voi kalaleirillä tarjota on pieni kumivene, perämoottori ja bensaa, jolla saa ajaa ympyrää ja OPETELLA veneilyä ihan itse. Tietysti liivit päällä ja valmiina auttamaan ongelmissa. Joskus sitä ihmettelee miksi osa pojista jaksaa tehdä sitä samaa tuntikausia. Eihän siinä järkeä ole. Silti juuri ne pojat oppivat asioita, tulevat aina uudelleen ja osaavat pian opettaa muitakin.

Pirjo Jokinen Vastaus kommenttiin #42

Ompas taas omituinen käsitys poikalapsista. Ei kaikki pojat ole jotain kehitysvammaisia!

Toivottavasti paikalle ilmsetyy joku tolkun miesasiamies puolustamaan niitten isien oikeuksia, jotka kykenee huolehtimaan myös terveistä poikalapsista.

Minä kun satun olemaan, nykyään jopa pehmenän pullukasta ja hämäävän herkästä pikkumummu-ulkonäöstäni huolimatta, juurikin sellainen entinen lapsiriiviö. Opettajien painajainen, joka kiinnitettiin vanhassa kansakoulussa metrinmitalla pulpettiin työntämällä se selkäpuolelta kaula-aukosta tuolin istuimen taakse.

Toki käytöshäiriöt on tyypillisempiä Y-kromosomitapauksille, mutta missä muka tutkitaan kaikkien kromosomit? Ja eikö muka tyttölapsilla ole lainkaan poikkeavia kromosomeja?

Tyypillisimmät pojat on XY, eivät suinkaan XYY tjms.

Minäkin olen epätyypillinen. Olen eräänlainen autisti, autisminkirjoinen, asperger-oireilija. Jotain ADHD tyyppistä löytyy.

Mutta.. mahtaako tästä selvitysyrityksestä olla mitään hyötyä kun vastapuolella on ihminen jolle kaikki pojat on vaan poikia ja ne voi laittaa kumiveneeseen pyörimään tuntikausiksi kun ne TYKKÄÄ siitä.

Moni näistä addiktiotaipumuksella varustetuista takuulla TYKKÄÄ isompana runkata ja ryypätä vaikka päivät läpeensä jos ei ole mitään mielekästä tekemistä. Juuri heitä tulee niitä epäonnistujia. Juurikaan he eivät saa muita töitäkään kuin juhtana olemista. Samaa ympyrää vaan oravanpyörässä kun epäonnekseen syntyivät isille, joilla on sama sukuvika!

LastenPSYKIATRI Sinkkonen, voisin *kuristaa* sen ukon ja monta muuta psykoanalyytikkoa, näitä hemmetin sielunpaimenia!

Toki niin, että yksilöillä on temperamenttieroja, mutta ei ne ole pelkästään poikien ja meisten juttu.

Tytöt ja naiset on alidiaknosituja vain siksi että näitä kallonkutistusjuttuja on alettu tehdä säätyläisyhtesikunnan vallitessa, tiukan hierakisessa ilmapiirissä.

On poikien ja miesten häpäisemistä kuvata poika ja mies aina ja iankaikkisesti kehitysvammaisena!

Noloa, törkeetä, anteeksiantamatonta.. #¤#%#&#!

Olen feministi, mutta nyt myös miesasianainen!

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Tahdotko sanoa, että tilastollisesti jäätiin useammin rekan alle kuin, että tuli mustelmia ja naarmuja?

Kaikkia ei voida millään tavoin "pelastaa", ja totta kai se tuntuu surkealta, jos tällainen todella huono onni osuu kohdalleen.

Pirjo Jokinen Vastaus kommenttiin #35

Yritän selittää sinulle pahvi, että me ei lakkauteta lastenneuvoloita ja lopeteta seulontoja teikäläisten takia!

Lapset on yksilöitä, vanhemmat on yksilöitä. Sinäkin kuulut selkeesti riskiryhmään, mutta ei sinua jätetä. Olet liian suuri yhteiskuntarauhariski omillasi. ;)

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä Vastaus kommenttiin #46

Olet siis sitä mieltä, että ihminen ei kykene oppimaan yhtään mitään elämästään?

Eli jos menee nuorena pöpelikköön pulkan kanssa niin saaduista vaurioista huolimatta toimintaa jatketaan entiseen malliin?

Aloitatko sinä joka aamu päiväsi länttäämällä kämmenesi tulikuumalle liesilevylle?

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

Henri syyttää nyt väärää tahoa.Vanhemmat eivät ole holhouskulttuuria ja kieltolakeja keksineet.Se löytyy kyllä ihan kokoomuksen Risikon päänupista ja hyväksynnästä se,että sos.tantat,terveydenhoito,lekurit,psykologit jne.ARSENAALI ammattikuntia ,päättää perheiden puolesta.Sarjassamme EU sopeuttaminen ,kuten ruusupensaat pois leikkipaikoilta.

Robotti on paras tuotantoväline,perheiden valvonta erilaisten komissioiden avulla taas Eu ydintä,STASI valvoo.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Olet osaltasi oikeassa, mutta ketkä ne risikot-ynnä-muut ovat valinneet päättämään asioista näin?

Käyttäjän VivianLaukka kuva
Vivian Laukka

Itselläni ollut kortti jo kohta 2 vuotta, ei yhtäkään ylinopeussakkoa, parkkisakkoa, tai pienintäkään onnettomuutta auton kanssa käynyt. Onko syynä kenties se, että ajoin kortin vasta 22 vuotiaana, niin oli älliä tullu päähän sen verran, etten koe tarvetta alkaa revitteleen auton kanssa?

Jo autokoulussa kerrottiin, että nuoret miehet (18-25) ovat suurin riskiryhmä liikenteessä, on näyttämisen halua ja tietynlainen ajattelutapa: "Ei mulle mitään satu vaan niille muille" ja tietysti liikennesääntöjen noudattamatta jättäminen (välinpitämättömyys) kuten vilkun käyttö.
Naisilla ei ole niinkään suuri riski liikenteessä tilastollisesti vaan heille sattuu vahinkoja parkkipaikalla ja muita pieniä kolhuja.

Käyttäjän eirikr kuva
Antti Ukkonen

Minulla on ollut kortti saman verran ja tilanne hyvin pitkälti sama. Yhtäkään sakkoa ei ole. Ei sillä, ettenkö kaahaile joskus, mutta kun poliiseja ei enää teillä näy ja ne pöntöt on ihan naurettavia. Suurimmassa osassa ei ole kameraa ja kerran pari kun ajaa tienpätkän, ne muistaa ulkoa.

Hannu Rytilä

Kun luin Toholammin onnettomuudesta, arvasin heti että onnettomuusauto on vanha ja tehokas BMW. Ikävä kyllä näin juuri oli. Vanha BMW on erityisen vaarallinen, halpa, tehokas ja heikkokorinen. Pahinta on taka-akseliston rakenne joka toimii hyvin rauhallisessa ajossa, mutta vauhtipätkillä auto karkaa ns. lapasesta. Näitä tapauksia on valitettavan paljon ja lisää tulee, koska vanhoja bemareita saa Saksasta puoli-ilmaiseksi.

Hannu Rytilä

Vastaan itselleni: Oliko Bemari tosiaan uusi vai uusi tällä kuskilla?
Uusi Bemari on turvallisuudeltaan aivan eri tasoa kuin 15 vuotta vanha 200 heppainen tykki. Tosin, turvavyöt kannattaa aina laittaa kiinni, oli känniajo tai ei.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Tekniikkaan ei ehkä kannata kiinnittää niin paljoa huomiota kuin kasvatukseen?

Eri koulukunnat nyt taistelevat. Bemareiden taso ei ole meidän käsissä, mutta onko lapsuuskasvatus meidän käsissä? Vai byrokraattien käsissä? Pienikin harha-askel vanhemmilta, niin pentu on kopissa (lastensuojelun huostaanotossa).

Jukka Mäkinen

Jos jättää henkilökohtaisen itkuperspektiivin huomioimatta ja katselee vähän laajemmalla linssillä, niin mitä enemmän teinit tappavat toisiaan, sitä parempi asia se on väestöräjähdyksen lopettamisen kannalta.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

"Pääasiallisesti vastuu on aina ratin takana, mutta varsinkin teini-ikäisen aivojen tunnemyrsky ei anna tilaa selkeään ajatteluun. Siksi vastuunkantaminen pitää takoa päähän, ja kuka muu sen työn aloittaisi kuin vanhemmat itse."

Vastaat tässä otsikkosi kysymykseen. Ei kai vastuu voi kenenkään muun olla kuin ratissa olevan itsensä. Poliisin asia on tietenkin tutkia, onko joku muu vaikutttanut onnettomuuden tapahtumiseen.

Jos valtiovallalla on jokin vastuu asiassa, niin se on lähinnä ajokortin saantiäiän määritelyssä. Pitäisikö siis ikärajaa nostaa?

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Oma lähikokemukseni siitä, miksi onnettomuuksia sattuu.

Olin liikenteessä itäisessä-Suomessa ja kenties onneksi tällä kertaa polkupyörällä.

Vastaan tuli japanilaisvalmisteinen, rallipoluillakin mainetta niittänyt ja Tommi Mäkisen tunnetuksi tekemä automalli leikaten reilusti mutkassa vastaantulevan liikenteen ajokaistalle. Käytännössä auto oli liki kokonaan väärällä kaistalla.

Huomasin kuljettajan olevan nuoren miehen ja räpläävän ajaessaan kännykkää. Vieressä istui nuori neitokainen, jolle ilmeisesti piti esittää ajamisen mallia.

Jäin miettimään, olisiko hän havainnut vastaan tulevaa autoa, kun pyöräilijäkin jäi huomaamatta tai sitten hän ei vain piitannut.

Mutta. Tuosta se lähtee.

Pirjo Jokinen

Minä en edes viitti kertoa mitä minä olen tehnyt teininä. Menis sumpit teiltä väärään kurkkuun.

Usein kaltaiseni ovat äiteinä vauhkoja siksi, että olettavat jälkikasvun saaneen itseltään samat geenit ja yrittävät estää samat virheet.

Nyt kun jälkikasvuni on jo liki nelikymppinen, on hyvin itsenäinen, junailee elämäänsä vaikka on ollut paljon vastoinkäymisiä ja silti jatkaa järjestelyjä ja selviytymistä, niin voin huokaista aika tyytyväisenä vaikka on ollut todella kiperiä tilanteita, sellaista mitä keskivertoihmiset ei osaa edes kuvitella.

Voin lohduttaa huolestuneita vanhempia sillä, että kun tällaisiakin tapauksia selviää niinkuin minä, ADHD-tyyppinen asperger-oireilija, joka haksahti nuorukaiseen, joka äityikin vallan hirveeks, väkivaltainen alkoholiongelmainen ja aluksi lapsellani ja itselläni oli vain perhehelvetti. Ei oikeastaan mitään mukavaa kerrottavaa raskausajastani. Raskaus aiheutti komplikaatioita ja se jätkä erityisesti ja lapseni oli vuoden kun sain uuden työpaikan ja päästiin sitä pakoon.
Lusipa sitten myöhemmin 13 rattijupopumusta ja pahoinpitelyitään.

Ja sitten kävi niin, että meidän yhteisestä jälkeläisestä tuli ensin mopo-ope juurikin silloin kun mopokortti tuli pakolliseksi. Oli itse tuolloin ohittanut oman mopoaikansa ja kun juuri hänellä oli näppituntuma, vai pitäisikö sanoa selkäytimessä juurikin se, mitä on villeimmillä opetettavilla, niin se olikin mahtava juttu se.

Opettajiksi ikävä kyllä usein päätyy puisevia ihmisiä, joilla ei ole itsellään kokemusta ja kontaktipintaa juuri niihin oppilaisiin, joilla on oppimisvaikeuksia, tai pitäisikö sanoa, ketkä oppivat erilailla.

HEI!

NYTHÄN MÄ SEN HOKASIN!

Minkä ihmeen takia ei liikennekouluissa vaadita erityisopettajia kun niitä on muissakin kouluissa?

! Meillä muuten jälkikasvu teki lopputyönsä liikenneopettajakoulussa neurologisesti poikkeavista oppilaista.

Jos panostettais entistä enemmän erityisoppijoihin, ei oikeestaan muuhun tarvitsisi panostaa juurikaan, sillä keskiverto ihminen oppii aika nopeesti mitä vaan.

Valtavat rahamäärät tuhlataan yhteiskunnan rahaa kun koko luokka nyypöttää paikallaan luokassa ja samoja asioita tahkotaan ja tahkotaan sen yhden keskittymiskyvyttömän takia kiinnittämättä huomiota siihen että muut pitkästyy ja turhautuu ja turhautuu se yksikin, kuka on aina se porukan silmätikku.

Paras tapa oppia on kun joutuu itse opettamaan muita!

Mistä mä saisin tähän nyt lihavoinnit ja punakynän ja ja ja.. Kuvitelkaa ne itse tekstiin.. ;)

Käyttäjän VesaHytnen kuva
Vesa Hytönen

Kuopuksen kaveri tunnettiin kylillä nimenomaan siitä, että autoa ei voinut kerta kaikkiaan ajaa muuta kuin todella lujalla nopeudella. Kokemuksen myötä vauhti taisi vaan kasvaa ja kaikki meni hyvin niin kauan kuin sitä kesti. Eräänä kesäpäivänä auto lipsahti pikkuisen ojaan, korjausliike vei toiselle puolelle tietä ja siellä taas oli metrin korkuinen penger, josta auto lensi taas takaisin tielle. Ja siinä olikin sitten vastaantuleva suurempi henkilöauto. Onnettomuudessa kuoli kolme, kuopuksen kaveri, hänen tyttöystävänsä ja vielä syntymätön vauva. Jälki oli ollut kuulemma todella pahan näköistä. Nuorten vanhemmille jäi nuoren parin kodin tyhjentäminen, myös makuuhuoneen, jossa oli jo vauvansänkykin odottamassa.

Ensimmäisen puoli vuotta onnettumuuspaikalla paloi kynttilöitä, sen jälkeen siinä on ollut pimeää. Ja pari uutta sukupolvea maanteiden sankareita on ehtinyt varttua.

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

Katsokaas nyt pikkasen tilastoja,muitakin kuin yhtä ainoaa.Tämä raflaava otsikko joka nuoret nostaa framille,ei ole ainoita karmeita onnettomuuksia liikenteessä.Kun nyt vaan kaivatte sieltä ne onnettomuudet joissa on mukana niin keski-ikäistä kuin kääkkä-ikäisiä niin avot.

Siunailu eikä nuorten haukkuminen ei poista liikenneonnettomuuksia.Turha puhua pojista,se on kuulkaas nykymaailmassa tytöillä kaasujalka yhtä herkkä.

On se hyvä että täällä on näitä herranterttuja jotka eivät ikinä,koskaan,missään ole olleet muuta kuin itse TÄYDELLISYYKSIÄ.Ovat syntyneetkin suoraan keski-ikäisinä.

Se on sama onko mies tai nainen ratissa kun tuolla Suomeakin kiertää,sama tyyli nykyään,eteen vaikka pakolla.Ohi ennen mutkaa,ei näkyvyyttä.Vilkkuja ei ole keksitty jne.jne.Mulla on isompi auto ja parempi,on pakko päästä ohi.Nopeusrajoituksista viis,puskuriin kiinni,ei turvavälejä jne.jne.Eipä kyllä nuoriso siellä ole edustettuna sekoilemassa.

Kim Niemi

Olet oikeassa. Ja tilastoja tärkeämpää olisi katsoa vaikka vuoden onnettomuustutkinnat läpi. Siinä olisi aika monelle huutajalle ihmettelemistä, kun stereotyyppiset onnettomuussyyt ovatkin vain pienen pieni murto-osa onnettomuuksista.

Käyttäjän Timo-PekkaMustakallio kuva
Timo-Pekka Mustakallio

En usko kirjoittajan yleistykseen nuoren henkilön "aivomyrskyistä" sellaisenaan. Moni nuori on tosiasiassa hyvinkin vakavamielinen "nuori aikuinen", joka olisi hyvinkin utelias oppimaan moottoriajoneuvolla ajamisen saloja. Valitettavasti opetus on setäilevää, tai pahimmillaan pelottelevaa - eli perustelematon sääntöintoilu johtaa nuoressa aiheellisesti epäilyyn ja vastareaktioon, tyypillisesti kapinamieleen, kun taas varottelun tuloksena olisi pelkokuljettaja - yksi vaarallisimmista kuljettajatyypeistä itselleen ja muille.

Heikosta impulssikontrollista, heikosta itsehillinnästä eli heikosta itsetunnosta on monesti kyse kun tapahtuu onnettomuuksia. Onnettomuusalttius kuljettajana korreloi (TRAFI:n tutkimus) ainakin jossain määrin muihinkin ongelmiin kuten päihteiden holtittomaan käyttöön. Kasvatustakin voisi epäillä, eli moni koti kasvattaa jälkipolvea "menestyjäksi" (narsistiksi), väärin tekemisestä ei joudu edesvastuuseen, jaetaan ansaitsemattomia palkintoja (hyvitys) ja viljellään harhaa ylemmyydestä, paremmuudesta. Nämä kaikki ovat myrkkyä nuorelle sielulle joka todella haluaisi oppia, ja olisi vilpittömän kiinnostunut asioista. Toisaalta on selvästi riskiä kasvattavia henkilökohtaisia ominaisuuksia (ADHD:n osuutta tutkitaan paraikaa) joiden vuoksi ainakaan haastavampia kulkuneuvoja (moottoripyöriä) ei pitäisi antaa ko. henkilön käsiin. Vahinkoalttiit kuljettajat (mistä syystä tahansa) pitäisi pystyä suodattamaan paremmin esiin kuljettajajoukosta, ja löytää sopivat keinot puuttua asiaan.

Ajotaito ja siihen laajalti liittyvät esimerkiksi ajoneuvon omistamisen taidot (tekniikka, ylläpito) ovat täysin rinnastettavissa mihin tahansa muuhun taitoon. Ensiopetuksen laatu on tärkein, jotta nuori saisi heti oikean suunnan ja oikeanlaisia ajattelumalleja. Abstraktin riskin hysterisointi, sääntövouhotus eivät valitettavasti ole hyödyllisiä, vaan nuori tarvitsisi konkreettia arkitilanteisiin liittyvää tietoa miten onnettomuuteen johtavat tapahtumat lähtevät kehittymään - järkevästi esimerkkitapausten avulla selostettuna. Perusasiat ovat itse asiassa melko yksinkertaisia, niiden syvälliset juuret ja perustelut hieman kimurantimpia. Olisi hyvä jos kouluttajalla olisi todellista kokemusperäistä auktoriteettiä ja käytännön tietoa. Setäily ei ole tehokasta.

Järkevimmillään voisi ajatella interaktiivista aineistoa netissä, mikä olisi paitsi suosittu jakelukanava myös antaisi tekniset mahdollisuudet toteuttaa opetusta mieleenpainuvalla tavalla. Aineistoa ei kuitenkaan pidä tehdä virkamiestyönä, vaan mielellään alan ammattilaisten (ajokouluttajien) voimin. Moottoriajoneuvojen tehokkaasta ja turvallisesta ajamisesta on runsaasti hyvää ja joskus erinomaista aineistoa netissä (ihan virallistakin, vaikkapa australialaisen Motorcycle Council if New South Wales) - valitettavasti paljolti vain vieraskielisenä. Tuokin aineisto pitäisi tuoda kiinnostuneen nuoren helposti ja keskitetysti saataville, itse ja oma-aloitteisesti tutkiskeltavaksi. Joiltain osin mp-puolella näin jo onkin, mutta osaako nuori hakea esimerkiksi MP69 ry:n (FEMA-edustaja Suomessa) sivuja ellei häntä sinne opasteta "vanhojen partojen" juttuihin? Lisäksi voisi pohtia miten (vaikkapa vakuutusyhtiöiden sponsoroinnilla) kurssitusta kuten EAK:t saataisiin taloudellisesti nuoren vähävaraisen henkilön ulottuville. Tietotaitoa on, mutta tarvitsija ei oikein löydä sitä.

Tuolla saralla olisi paljon tekemätöntä työtä.

Entäpä "vääräksi esikuvaksi" parjatut moottoriurheilijat? Itse asiassa taitava nopea ajo (järjellisillä nopeuksilla toki) on paljonkin tehokkaampaa ja turvallisempaa kuin nykivä osaamaton hissuttelu (itsessään yksi paradokseista)... mutta nopeassa ajossa on monia paradokseja, eli tosiasiat ovat eri tai päinvastaisia kuin yleisesti luullaan. Tuohon tietokuiluun pitäisi rakentaa siltaa, sillä itse asiasiassa moottoriurheilu on hyvinkin tarkkaan säännelty taitolaji.... aivan muuta kuin istahtaa ajoneuvon ohjaimiin ja painaa (tai kääntää) kaasu pohjaan niin kuin luullaan. Nuori näkee vaan alkupisteen (ajoneuvonsa) ja lopputuloksen (huippukuljettajan ajosuoritukset) mutta kukaan ei opeta miten paljon ja mitä töitä ääripisteiden väliin kuuluu. Näitä väliaskelmia ei voi oppia kirjoista, vaan kokemisen = kokemuksen kautta. Valitettavasti nyt vallitsevassa poliittisessa ilmapiirissä vaikuttaa mahdottomalta osoittaa nuorille paikkoja oma-aloitteiseen ja omaehtoiseen harjoitteluun - esimerkiksi iltaisin joutokäytöllä olevia teollisuusalueita tai P-paikkoja, jos asiallisia suljettuja moottori- ja harjoitusratoja ei ole varaa rakentaa.

Päämääränä pitäisi olla ennaltaehkäisevä työ millä nuorelle annettaisiin mahdollisuus selvitä ehjin nahoin nuoruuden hölmöilyistä (sillä tottakai rajoja etsiessä ne löytyvät ylittämisen ja kolhujen kautta) ja kerrottaisiin mitä ei ainakaan pidä mennä tekemään.

Toimituksen poiminnat